måndag 22 september 2014

Det första intrycket / Pierwsze wrażenia

Resan var lång men gick utan problem. För första gången förstår jag vad jetlag innebär. Lite som en sjukdom men alla förväntar sig att jag ska vila idag så jag känner ingen press.

Jag blev uthämtad från flygplatsen och en jättetrevlig chaufför körde mig till mitt nya hem hos doña Maritza. Observera adressen:

Kvarteren Cordoba, från skolan Castro Madriz 150 m till öst, 100 m till norr och 5 m till väst. Svart dörr till vänster. Försök hitta mig på Google Maps!

Maritza bor med sina två döttrar, deras män och ett barnbarn. Huset är väldigt enkelt, rätt så litet och alla grejer verkar lite slumpmässiga. Det påminner mig mycket om mina farföräldrars lägenhet men jag har inte sett något liknande i Sverige för att kunna jämföra. Och så tar hon emot två volonätrer! Och det har hon gjort i 8 år nu förresten. Jag och en tjej från Holland delar ett rum på ca 8 kvm. Vi har en våningssäng och en TV. Det finns inga fönster, det finns inget varmvatten, det finns många små myror som jag inte ser utan glasögon men det finns internet! Det är lite fascinerande.

Jag ville ha en bonus lillebror och nu har jag! Santiago är 6 och innan han var tvungen att springa till skolan, hann vi hitta ett gemensamt intresse – min favorit spanska tecknade serie ”Pocoyo” (ha!). Generellt var det jättekonstigt att komma till någons hus kl. 6 på morgonen, jättetidigt! Särskilt att det kändes som 12 i min kropp.

Jag har sett lite av San José från bilen vid soluppgången. Det var ganska exotiskt och fint med alla bergen omkring. Sjukt mycket trafik och många roliga bussar och lastbilar. Kl. 10 började jag förstå regnperioden. Jag fattar nu att varken min jacka eller paraplyhatt ska klara det. Regnet kommer och går men intensivt.

Hela tiden är det ganska högljudt i huset – man pratar högt, lyssnar på typisk latin musik och kollar på såpoperor. Precis det man kunde förvänta sig. Och än så länge har jag kommunicerat på spanska! Inte så att jag förstår precis allt, men ändå helt ok.

Det var det om de första timmarna!




Podróż w skrócie przebiegła mi pomyślnie, choć była mega długa. Pierwszy raz w życiu przeżywam jetlag, uczucie trochę podobne do choroby. Zrywy energii i zmęczenia. Całe szczęście wszyscy wokół spodziewają się, że będę odpoczywać conajmniej całe dzisiaj, także nie odczuwam presji.

Z lotniska przesympatyczny kierowca zabrał mnie do mojego nowego domu u Pani Maritzy (doña Maritza). Uwaga – oficjalny adres:

Dzielnica Cordoba, od szkoły Castro Madriz 150 m na wschód, 100 m na północ i 5 m na zachód, czarne drzwi po lewej stronie. Znajdźcie mnie na Google Maps!

Doña Maritza mieszka ze swoimi dwoma córkami, zięciami i wnukiem w domu, który bardzo przypomina mi mieszkanie moich dziadków – rozmiarem, prostotą i wrażeniem przypadkowości wyposażenia. I do tego przygarnęła dwie wolontariuszki! I robi to od 8 lat, niesamowite. Dzielę pokój z Holenderką, która mieszka tu od dwóch tygodni. Mamy wspólnie jakieś 8 m², piętrowe łóżko i telewizor. Okien nie ma. Ciepłej wody nie ma. Są minimrówki, których na szczęście nie widzę bez okularów. No i jest internet! Fascynujące.

Spełniło się moje skryte marzenie o ”młodszym bracie” w postaci wnuczka. Santiago ma 6 lat i zdążyliśmy już znaleźć wpólne zainteresowanie moją ulubioną hiszpańską kreskówką ”Pocoyo”, zanim musiał pobiec do szkoły. Wyobraźcie sobie, że wpadacie komuś do domu o 6 rano, dziwne, uczucie, szczególnie, że na moim biologicznym zegarze jest 12, a tu ludzie śpią albo wstają.

San José widziałam tyle, co z samochodu i wygląda dość egzotycznie. Był piękny wschód słońca i widać wszystkie góry dookoła. Ruch niesamowity i mnóstwo śmiesznych autobusów i ciężarówek. O 10 zrozumiałam, co to jest pora deszczowa. Kurtka przeciwdeszczowa temu nie da rady. A nawet mój parasolkokapelusz. Pada zrywami.

Ogólnie cały czas jest hałas wdomu, jak nie pogawędki, to salsa z głośników lub telenowela z telewizora, czyli dokładnie to, czego można się spodziewać. I póki co, radzę sobie po hiszpańsku!!! Nie żebym wszystko rozumiała, ale komunikuję się.

To tyle na razie relacji z pierwszych godzin.