torsdag 1 januari 2015

Sista resorna / Ostatnie podróże


Jag skriver det här inlägget redan från Polen där jag besöker min familj och där, vid minus 5 grader, verkar mina sista äventyr i Costa Rica vara en dröm. Jag blev dock påmind vad kallt betyder när jag var på väg till Costa Ricas högsta berg - Chirripó. Det var min absolut höjdpunkt, trots alla tropiska attraktioner som landet erbjuder. Jag älskar berg och att klättra dessa höjder mitt i natten för att se grymmaste soluppgången ska jag aldrig glömma. Vid klart väder kan man se därifrån både Stilla Havet och Karribiska sjön samtidigt. Det kunde inte vi men det var ändå naturens bästa show med solen över alla molnen.

Jag fick också se två väldigt olika naturreservat - det första heter Manuel Antonio och är vackert men fullt med folk och djur. Det är bara att djuren där inte alls är rädda för folk, tvärtom - apor och tvättbjörnar vågar komma fram till folk och stjäla mat. Roligt att se djuren från nära håll men jag saknar balans där. Å andra sidan reservatet som heter Palo Verde var tomt när det gäller folk men man fick se jättemånga arter fåglar. Synd bara att jag saknade en kikare och kunskap om fåglar.

Min sista stranden var Playa Grande vid Stilla Havet, absolut vacker och också en del av naturreservatet där de skyddar framför allt sköldpaddor. Intressant att se hur de gjorde att det fanns några enstaka hotel där vid stranden men starkt ljus och ljud är inte tillåtet på nätterna. Stort respekt till naturen, väldigt tyst och mörkt ställe, toppen!

Och så var det slut av mitt äventyr i Costa Rica. Jag har sett en del av landets naturliga rikedom och jag är absolut imponerad. Jag kan rekommendera Costa Rica som ett resemål, nästan allt där är värt att se, folk är trevligt, det är inte särskilt svårt att ta sig runt och landet är relativt säkert. Det är tyvärr inte särskilt billigt men det är i alla fall billigare än i Sverige.

Jag återkommer snart med en liten sammanfatning av hela min tid i Costa Rica!

Cerro Chirripó. 


Fantastiskt spel av ljus vid soluppgången.
Fantastyczna gra świateł przy wschodzie słońca. 

Min personliga höjdrekord.
Mój osobisty rekor wysokości. 

Sumpmarken i Palo Verde.
Bagna w Palo Verde. 

Vid soluppgången i Playa Grande, julaftons morgon.
Wigilijny poranek w Playa Grande.

Fina Playa Grande.

En tvättbjörn med sin stulen ost och skinka macka till lunch.
Szop wcinający ukradzioną kanapkę z szynką i serem. 


Piszę już z Polski, gdzie odwiedzam rodzinę i gdzie przy minus 5 stopniach moje ostatnie kostarykańskie przygody wydają się snem. Przypomniało mi się jednak, co to znaczy zimno w drodze na najwyższy szczyt Kostaryki – Chirripó. To zdecydowanie moje ulubione miejsce, mimo wszystkich tropikalnych atrakcji, jakie oferuje ten kraj. Kocham góry i nigdy nie zapomnę wspinania się na tych wysokościach w środku nocy, żeby zobaczyć przepiękny wschód słońca. Z tego miejsca przy dobrej pogodzie można zobaczyć jednocześcnie Pacyfik i Morze Karaibskie. Tego nam się tym razem nie udało zobaczyć, ale i tak show natury ze słońcem nad chmurami był nieziemski.

Odwiedziłam też dwa bardzo różne rezerwaty natury – pierwszy nazywa się Manuel Antonio, jest piękny, ale pełen ludzi i zwierząt. Zwierzęta wcale się nie boją ludzi, wręcz przeciwnie – małpy i szopy podchodzą do ludzi i kradną im jedzenie. Fajnie zobaczyć zwierzęta z bliska, ale trochę brakuje mi w tym równowagi. Z drugiej strony rezerwat Palo Verde, gdzie prawie nie ma ludzi, za to można zobaczyć mnóstwo gatunków ptaków. Żałowałam tylko, że nie mam lornetki i że nie za wiele wiem o ptakach.

Moją ostatnią plażą była Playa Grande przy Pacyfiku, przepiękna i również część rezerwatu przyrody, gdzie chronią przede wszystkim żółwie. Interesujące było zobaczyć, jak pogodzone są interesy ludzi i zwierząt – jest klika hoteli przy plaży, ale silne światło i głośne dźwięki są zabronione w nocy. Duży szacunek do natury, przeciche i przeciemne miejsce, super!

I tak zakończyła się moja przygoda w Kostaryce. Widziałam część naturalnego bogactwa tego kraju, która jest imponująca. Mogę polecić Kostarykę jako cel podróży, prawie wszystko w tym kraju jest warte zobaczenia, ludzie są mili, nie ma szczególnych problemów z podróżowaniem i kraj jest relatywnie bezpieczny. Niestety nie jest zbyt tani, szczególnie na polską kieszeń.


Za niedługo powrócę jeszcze z ostatnimi słowami na temat całego mojego pobytu w Kostaryce!